Updates / Op 0,1 zakken, maar toch slagen via de rechter
27 08 2025

Op 0,1 zakken, maar toch slagen via de rechter

In een vonnis van 22 augustus 2025 van de rechtbank Midden-Nederland oordeelde de rechter dat een VWO-leerling alsnog zijn diploma moet ontvangen. De leerling was op 0,1 punt gezakt voor zijn VWO-examen, maar had bezwaar aangetekend tegen de beoordeling van het centraal eindexamen Nederlands. De rechter vond dat de beoordeling van het bezwaar van de leerling onzorgvuldig was verlopen. Hij had recht op een hogere score en daardoor recht op het VWO-diploma.

Aanleiding

Na het bericht dat hij gezakt was, wilde de leerling zijn centraal eindexamen Nederlands inzien. Na inzage maakte de leerling bezwaar tegen de beoordeling van taalfouten. De correctoren gaven hem in bezwaar deels gelijk, maar constateerden ook taalfouten die bij de eerste beoordeling niet waren meegenomen, omdat de maximumaftrek voor taalfouten al was bereikt. Daardoor bleef de puntenaftrek voor taalfouten gelijk; de leerling was nog steeds gezakt voor het eindexamen. De leerling besloot naar de rechter te gaan.

Een uniek vonnis

Rechters zijn doorgaans zeer terughoudend in het toetsen van examenbeoordelingen van scholen. Het komt zelden voor dat een rechter oordeelt dat een school onrechtmatig heeft gehandeld. Een belangrijke reden hiervoor is dat scholen deskundig zijn op het gebied van examinering: zij beschikken over de vakinhoudelijke kennis en expertise. De rechter kijkt daarom alleen of de school de examenprocedures zorgvuldig heeft gevolgd. Ook bij ‘evident’ inhoudelijke fouten kan de rechter ingrijpen.

Waarom onzorgvuldig?

In deze zaak stond een ‘bezwaarprocedure’ tegen de eindexamenuitslag centraal. De bezwaarprocedure biedt leerlingen en hun ouders de mogelijkheid om een examenbeslissing van de school aan de kaak te stellen. Een uitgangspunt in bezwaarprocedures is dat de behandeling van het bezwaar beperkt moet worden tot de onderwerpen waar de bezwaarmaker het niet mee eens is.

De rechter oordeelde dat het onzorgvuldig was om in bezwaar nieuwe taalfouten mee te wegen waar de leerling bij de eerste beoordeling niet op gewezen was en geen informatie over had. De rechter vond dat de leerling succesvol bezwaar had gemaakt tegen enkele taalfouten, met als resultaat: de score voor het centraal eindexamen Nederlands wordt verhoogd en de leerling moet het diploma ontvangen.

Reacties

Het vonnis maakt een hoop reacties los. Een aantal mensen verwijt de rechtbank onbegrip voor de werkdruk in het onderwijs en anderen vinden dat dit vonnis de deskundigheid van leraren ondergraaft. Het is nog niet bekend of de school in hoger beroep is gegaan tegen het vonnis.

Conclusie en gevolgen

Dit vonnis laat zien dat zorgvuldigheid in bezwaarprocedures tegen examenbeslissingen cruciaal kan zijn. Het gaat niet alleen om vakinhoudelijke deskundigheid, maar ook om een correcte procedure. Vindt de rechter dat het niet goed is gegaan, dan kan die ingrijpen.

Gerelateerde expertises

Beheer mijn cookies

Om ervoor te zorgen dat de website bz.nl goed functioneert, maakt Boels Zanders NV gebruik van technieken waarbij persoonsgegevens worden verwerkt, zoals cookies. Op de website bz.nl maken we onderscheid tussen functionele en niet-functionele cookies.

Functionele cookies (noodzakelijk)

Functionele cookies plaatsen we altijd. Deze zijn namelijk noodzakelijk om de website goed te laten werken. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens.

(Altijd actief)

Analytische cookies (optioneel)

Deze niet-functionele analytische cookies verwerken persoonsgegevens buiten uw gezichtsveld. Daarom vragen wij altijd uw toestemming voor wij deze cookies plaatsen. Analytische cookies hebben allerlei verschillende doeleinden, maar stellen ons vooral in staat om onze dienstverlening te verbeteren.

Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In onze cookieverklaring leest u meer over cookies en u kunt indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.

Mijn keuze opslaan