Aanleiding
Na het bericht dat hij gezakt was, wilde de leerling zijn centraal eindexamen Nederlands inzien. Na inzage maakte de leerling bezwaar tegen de beoordeling van taalfouten. De correctoren gaven hem in bezwaar deels gelijk, maar constateerden ook taalfouten die bij de eerste beoordeling niet waren meegenomen, omdat de maximumaftrek voor taalfouten al was bereikt. Daardoor bleef de puntenaftrek voor taalfouten gelijk; de leerling was nog steeds gezakt voor het eindexamen. De leerling besloot naar de rechter te gaan.
Een uniek vonnis
Rechters zijn doorgaans zeer terughoudend in het toetsen van examenbeoordelingen van scholen. Het komt zelden voor dat een rechter oordeelt dat een school onrechtmatig heeft gehandeld. Een belangrijke reden hiervoor is dat scholen deskundig zijn op het gebied van examinering: zij beschikken over de vakinhoudelijke kennis en expertise. De rechter kijkt daarom alleen of de school de examenprocedures zorgvuldig heeft gevolgd. Ook bij ‘evident’ inhoudelijke fouten kan de rechter ingrijpen.
Waarom onzorgvuldig?
In deze zaak stond een ‘bezwaarprocedure’ tegen de eindexamenuitslag centraal. De bezwaarprocedure biedt leerlingen en hun ouders de mogelijkheid om een examenbeslissing van de school aan de kaak te stellen. Een uitgangspunt in bezwaarprocedures is dat de behandeling van het bezwaar beperkt moet worden tot de onderwerpen waar de bezwaarmaker het niet mee eens is.
De rechter oordeelde dat het onzorgvuldig was om in bezwaar nieuwe taalfouten mee te wegen waar de leerling bij de eerste beoordeling niet op gewezen was en geen informatie over had. De rechter vond dat de leerling succesvol bezwaar had gemaakt tegen enkele taalfouten, met als resultaat: de score voor het centraal eindexamen Nederlands wordt verhoogd en de leerling moet het diploma ontvangen.
Reacties
Het vonnis maakt een hoop reacties los. Een aantal mensen verwijt de rechtbank onbegrip voor de werkdruk in het onderwijs en anderen vinden dat dit vonnis de deskundigheid van leraren ondergraaft. Het is nog niet bekend of de school in hoger beroep is gegaan tegen het vonnis.
Conclusie en gevolgen
Dit vonnis laat zien dat zorgvuldigheid in bezwaarprocedures tegen examenbeslissingen cruciaal kan zijn. Het gaat niet alleen om vakinhoudelijke deskundigheid, maar ook om een correcte procedure. Vindt de rechter dat het niet goed is gegaan, dan kan die ingrijpen.