De regels over het vermelden van van-voor-prijzen bij kortingsacties zijn opgenomen in het Besluit prijsaanduiding producten (Bpp). Deze regels zijn in aanvulling op de meer algemene regels voor het vermelden van prijzen voor consumentenproducten, bijvoorbeeld de verplichting om de prijs inclusief btw en (voor webshops) verzendkosten te vermelden.
Regelgeving van-voor-prijzen
Artikel 5a Bpp bepaalt dat een verkoper bij aankondigingen van prijsverminderingen als van-prijs de laagste verkoopprijs van het product in de dertig dagen voorafgaand aan een prijsvermindering moet vermelden. Dit geldt voor zowel fysieke winkels als webshops. Bij progressieve prijsverminderingen (eerste week 20%, tweede week 30% en derde week 40% korting) mag de verkoper gedurende een periode van maximaal drie maanden de laagste prijs vermelden die hij in de dertig dagen vóór de eerste prijsvermindering heeft toegepast.
Het Bpp is niet alleen van toepassing op prijsverminderingen voor afzonderlijke producten. Ook bij algemene prijsverminderingen (“vanwege Black Friday dit weekend 25% korting op alle boormachines”) dient een verkoper zich te houden aan de hiervoor genoemde dertigdagenregel. In dat geval hoeft de verkoper bij de algemene aankondiging van de actie zelf geen van-voor-prijs te vermelden, maar dient op de specifieke productpagina van een boormachine wel de van-voor-prijs te worden vermeld.
Adviesprijzen of prijzen van concurrenten
Het Bpp is in beginsel niet van toepassing op vermeldingen van door de fabrikant van het product gehanteerde adviesprijzen of prijzen van concurrentie. Daarbij moet echter wel duidelijk zijn dat het gaat om een referentieprijs. De consument mag in dat geval niet de indruk krijgen dat het gaat om een aanbieding die door de verkoper zelf in het leven is geroepen. Als een verkoper zijn eigen prijs wil afzetten tegen een adviesprijs of de prijs van een concurrent, dan zal de verkoper dit duidelijk op het prijskaartje moeten vermelden. Doet hij dit niet, dan maakt de verkoper zich schuldig aan een oneerlijke handelspraktijk.
Gepersonaliseerde kortingsacties
Het Bpp is evenmin van toepassing op gepersonaliseerde prijsverminderingen. Als een consument bij de aankoop van een product bijvoorbeeld een persoonlijke kortingscode van 20% ontvangt voor een volgende aankoop, dan hoeft de dertigdagenregel niet te worden toegepast. Als deze beweerdelijk gepersonaliseerde prijsvermindering echter automatisch aan álle consumenten wordt verstrekt (“vandaag 30% korting op al het speelgoed bij het gebruik van de kortingscode KERST”), dan moet de verkoper wel weer voldoen aan het Bpp en de dertigdagenregel toepassen.
Handhaving
Als een bedrijf zich niet houdt aan de regels uit het Bpp, dan loopt het bedrijf het risico op de vingers te worden getikt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) of de Reclame Code Commissie. De ACM is op grond van de Wet handhaving consumentenbescherming belast met het toezicht op de naleving van het Bpp. Alleen al in de eerste helft van 2024 heeft de ACM een vijftal webshops beboet voor het vermelden van misleidende van-prijzen. In aanloop naar de feestdagen heeft de ACM verkopers van consumentenproducten opnieuw gewezen op de regels die gelden voor het vermelden van van-voor-prijzen.
De regels omtrent het hanteren van van-voor-prijzen in het kader van kortingsacties zijn ook overgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Als een bedrijf zich niet houdt aan de regels uit het Bpp, kunnen consumenten er ook voor kiezen om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. De Reclame Code Commissie zal zich dan buigen over de klacht en waar nodig aanbevelingen doen aan de verkoper om zijn prijs- en promotiebeleid in overeenstemming te brengen met de Nederlandse Reclame Code.
Hoe nu verder?
Uit bovenstaande volgt dat bedrijven bij het organiseren van kortingsacties hun van-voor-prijzen om de juiste manier moeten vermelden. Doen zij dit niet, dan lopen zij het risico om beboet te worden door de ACM of het onderwerp te worden van een klachtprocedure bij de Reclame Code Commissie. Bent u benieuwd of uw prijs- en promotiebeleid voldoet aan de geldende wet- en regelgeving of bent u betrokken bij een procedure bij de ACM of de Reclame Code Commissie? Neem dan contact op met Mayke van der Heijden-Linssen of een van onze andere specialisten.