Kwaliteitsbewust
De grootste uitdaging in communicatie was het terugvinden van de essentie van de organisatie. Waarom bestaat Boels Zanders tussen al die andere advocatenkantoren? “De markt ziet, vanaf een bepaald niveau, alle advocatenkantoren als inwisselbaar”, merkt Harm op. “Cliënten zien hooguit dat de één een groter kantoor heeft, en de ander een marmeren vloer. Hoe leg je het onderscheidend vermogen dat er is, uit?” De cliënten die Boels Zanders graag bedient, zijn kwaliteitsbewuste ondernemingen en instellingen. Organisaties die behoefte hebben aan juridische ontzorging. Johan: “Ten opzichte van grotere kantoren zijn we persoonlijker, meer betrokken. Ten opzichte van kleinere kantoren zijn we doelmatiger, in de breedte en diepte van de kennis die we in huis hebben.”
Voorstanders
Om met de vraag van het DB aan de slag te gaan, is een dwarsdoorsnede van de organisatie bevraagd. Een intens traject, vindt Johan. “Ik had van te voren niet in de smiezen dat het zo omvattend zou zijn. Mensen hebben écht hun verhaal kunnen doen. Vervolgens is op een rij gezet wat uit die gesprekken kwam, en daaruit volgde het verhaal ‘Voorstanders’. Daarna zijn we gaan kijken: wat betekent dat voor onze toekomstige marketing en communicatie? Want er komt de komende 2, 3 jaar nog veel meer bij kijken. Onze manier van uiten, van verschijnen in de markt, is heel anders geworden.”
“Voorstanders draagt uit dat we er voor onze cliënten zijn, dat we hen vooruit helpen. Dat we ergens voor staan, met eigen idealen.”
Remco Rosbeek
Een organisatie met idealen
Voor Remco is de meest waardevolle uitkomst van het traject tot nu toe dat beeld en geluid bij elkaar komen. “Ons verhaal en de nieuwe stijl geven weer wie we zijn. Het is altijd pijnlijk als je op basis van bijvoorbeeld een website een bepaald beeld krijgt, en in een persoonlijk gesprek blijkt een organisatie heel anders te zijn. Dan voel je je toch een beetje genept. In het verhaal dat er nu ligt, herken ik erg wie we zijn en willen zijn. ‘Voorstanders’ draagt uit dat we er voor onze cliënten zijn, dat we hen vooruit helpen. Dat we ergens voor staan, met eigen idealen.”
Verscheidenheid
“Wat voor mij een echte eye-opener was, is dat de kracht in de verscheidenheid zit”, zegt Harm. “Dat heb ik me nooit zo gerealiseerd. Juist dat we zo verschillend zijn, maakt de organisatie heel sterk. De cliënten zijn heel verschillend, dus is het sterker als je dat zelf ook bent.” Diep in hun hart wisten ze dat wel. Toen Remco en Harm aantraden bij het DB hebben ze met beoordelingen en een programma ‘medewerkers in hun kracht’ benadrukt dat verschillende mensen verschillende kwaliteiten hebben. Remco: “Er zijn grote verschillen tussen de mensen die bij Boels Zanders werken, maar in die verscheidenheid vinden we elkaar. Omdat we dezelfde waarden hebben.”